اخیرا اگر متوجه شده باشید فیلم دیدن از یوتیوب حتی با اینترنت پر سرعت با کیفیت 240p هم با مشکل مواجه است. ابتدا فکر میکردم مشکل از سرویس دهنده اینترنت است. اما بعد از تماس با پشتیبانی گفتند مشکلی ندارد و احتمالا مشکل از فیلتر شکن من است. از آنجا که فیلتر شکن روی سرعت تاثیر منفی میذاره من با VPN امتحان کردم و دیدم باز هم مشکل داره. بعد از پرس و جو به من گفتند ایراد از Ping است و باید زیر 150 میلی ثانیه باشد. با خود فکر کردم دیدم که پینگ من همیشه 300 میلی بوده و هست پس چرا قبلا اینجوری نبود.

با یک جستجوی ساده در گوگل به این نتیجه رسیدم که توسط یک کارشناس مخابرات داده شده بود:

 

با درود
این مورد به وایمکس مربوط نیست و برای کلیه سرویس دهنده های اینترنت وجود دارد.
علت آن به پیکر بندی مخابرات کشور و بحث های اطلاعاتی آن باز می گردد.
دسترسی به سایت هایی با دامین غیر از ir و به طور کلی تر سایتهایی که سرور آنها در لیست امن اطلاعات نیست، همواره یک برگشت دیتا از سمت مخابرات زیرساخت دارد.
زمانی که شما از سایت های فیل تر شده مانند یوتیوب بازدید می کنید این تاثیر دو چندان می شود و به خوبی این مسئله را حس می کنید.
حال زمانی که شما از نرم افزار های دانلود منیجر استفاده می کنید حتی دانلود از سایت های فیل تر شده نیز با حداکثر سرعت انجام می شود(البته بستگی به نوع دور زدن فیل تر دارد)
آن هم به دلیل این هست که این نرم افزار ها از چند منبع جداگانه اقدام به دریافت می کنند و می توانند از ظرفیت کامل استفاده کنند.
دلیل اینکه شما در آپدیت ها و یا استفاده از سایتها سرعت حداکثر را دریافت نمی کنید این نیست که اشتراک شما کم سرعت هست.
دلیل آن هست که خود سیستم مخابراتی کشور به دلیل برخی موارد که قابل ذکر نیست ظرفیت کافی برای انتقال دیتا ندارد! چون آن دیتا باید از درگاههای خاصی عبور کند که ظرفیت آن درگاهها به ازای هر مشترک مقدار محدودی تعریف شده.

 

البته این مشکل برای وایمکس ایرانسل بود و همانگونه که گفته شده برای تمامی سرویس های اینترنت است.

در حال حاضر فقط با نرم افزار Internet Download Manager امکان استفاده از تمامی پهنای باند وجود دارد و اسم این کار دزدی است. یعنی شما اینترنتی 512 Kb/s میخرید اما فقط 200 Kb/s میتوانید استفاده کنید!…